پاسخ به همه شبهات درباره طرح "خاموشی سبز": قطع کردن برق از طریق روشن کردن وسایل

تا کنون در پست های مختلفی در سایت بالاترین مساله خاموشی سبز یعنی روشن کردن همه وسایل برقی در زمانهای خاص (مثل زمان پخش اعترافات، زمان سخنرانی مقامات منفور، زمان الله اکبر گفتن شبانه و ...) مطرح شده است.

جمع بندی طرح:
طرح پس از اصلاحات فراوان به این شکل جمع بندی شد که: " هرگاه برنامه مخرب از صدا و سیما پخش شد، اعتراض خود را با روشن کردن لوازم برقی پرمصرف نشان دهید. همچنین در روزهایی که از سوی رهبران جنبش سبز تعیین می شود (از جمله هفته جاری) راس ساعت 21 با روشن کردن وسایل برقی پرمصرف همبستگی خود را با جنبش اعلام کنید."

در زیر فهرستی از تمام سوالات و ایرادهای وارد شده به این طرح و پاسخ آنها آورده شده است.


خلاصه این انتقادات عبارتند از:
1- آیا این طرح اجرایی است؟
2- حکومت اگر ببینه مردم مصمم به این کار هستن ممکنه در اون روز خاص برق صنعتی رو قطع کنه تا حال مردم گرفته بشه.
3- حتی در تئوری فکر کردین چند تا از خونه ها باید همکاری کنن؟
4- چه فایده داره وقتی چنین طرحی اصلا دیگران رو درگیر نمی کنه؟
5- با مصرف زیاد برف، برق یک منطقه ممکنه قطع بشه نه تمام مناطق.
6- این طرح به خودمون ضرر می زنه. هنوز متوجه نشدی که برق و وسایل ارتباطی برقی چه قدر برای جنبش مهمند؟
7- راستی مصرف برق در زمان پیک شبکه هم مطمئن باشید قبل از اینکه نافرمانی مدنی باشد ضرر بی اندازه به سرمایه های این مملکت توی نیروگاه هاست
8- برق شهرستانا و روستاها كه هدف اصلي اين شوها هستند كه قطع نميشه, مال ناحيه خودمون قطع ميشه !
9- خوب برق قطع میشه ولی بعدش رژیم توی بوق می کنه که همین کار رو بهونه می کنه که ما رو اخلال گر معرفی کنه.
10- فکر نمی کنید خیلی راحت برق چند منطقه بالا شهر رو قطع میکنن تا دیگه هیچ فشاری رو شبکه نباشه؟
11- ممکنه از کشورهای همسایه برق بخرن و جلوی بحران رو بگیرن.
12- شما فک کردی برنامه (اعترافات) رو یه بار پخش میکنن ! جومونگ لعنتی رو 3 بار تو 2 روز پخش میکنه اونوقت فک میکنی اینو یه بار اونم آخر شب پخش میکنه !
13- با این کار به‌شون بهانه می‌دهید که هر وقت خواستند برق را قطع کنند
14- برق سازمان صدا و سیمای نظام مقدس و فرستنده‌های امواج حاوی ان را چطور می‌خواهید قطع کنید؟
15- حالا نافرمانی مدنی جای خود، اما به فکر محیط زیست و گرمایش زمین هم بود!
16- پول برق رو کی میده ؟
17- با این کار برق روستاها و شهر های کوچک رو قطع می کنن و دودش به چشم هموطنان در شهرهای کوچک و روستاها میره.
18- ممکن است منجر به آسیب زدن اموال مردم بخصوص یخچال، فریزر و کولر شود. از آن بدتر ممکن است برای بیمارستانها وبیماران هم مشکل ایجاد کنید.
19- چرا ساعت 9 شب این برنامه رو اجرا کنیم. اون موقع که اثری نداره. بهتره در ساعات اداری که مصرف برق بیشتره این ایده رو اجرا کنیم



«مشروح پرسش و پاسخ ها»
__________________________


1- آیا این طرح اجرایی است؟ بفرض روشن کردن 500هزار تا اتوی حداکثر 800 واتی برای یک ساعت ، کل توان کشیده شده از شبکه میشه 400 مگا وات (اگه فرض رو بذاریم که همه با هم استارت کنن). حالا برو اینجا (گزارش وزارت نیرو) صفحه یازده رو نیگاه کن. نوشته در تابستان 87 در پیک مصرف 7413 مگاوات تولید برق تهران بوده، یعنی تقریباً 18.5 برابر مصرف اتوهایی که جنابعالی پیشنهاد دادین. یا بعبارت دیگه به 9 میلیون و 250 هزار تا اتو نیاز داریم توی همون ساعت بخصوص که تازه برسیم به حدود 92 درصد پیک مصرف.....!!!!! حالا فرض کن ما 10 میلیون اتو هم گیر آوردیم و زدیمشون توی برق: در اینصورت اول از همه رله های over current پست های محلی (20 کیلو به 400 ولت) عمل میکنن و کار به down شدن کل شبکه پایتخت نمیکشه. از اونجائیکه setting رله های آورکارنت با توجه به صنعتی بودن منطقه، مسائل امنیتی، بافت و منطقه شهری، و ... متفاوته؛ در نتیجه قطع برق فقط توی بعضی از مناطق اتفاق میافته و دیگه هیچ... و چون دیگه ضریب راه اندازی برای همه اتوبدستان گرامی یکی نیست خللی توی شبکه پیش نمیآد...

اولا: این طرح محدود به روشن کردن اتو نیست.

بنا به بحث هایی که در پیشنهاد اولیه شد به این نتیجه رسیدیم که لازم لوازم برقی به طور عمومی در اون زمان خاص روشن بشن. مثل کولر یا اتو یا جارو برقی و ... در واقع اگر همه تصمیم بگیرن کارهای برقی شون رو در زمان خاصی انجام بدن شک کنید که حجم بالایی از بار به شبکه تحمیل میشه.

ثانیا: در حالت معمول در لحظه پیک تقریبا تمام ظرفیت در حال مصرفه بنابرین لازم نیست شما کل 9413 مگاوات رو ایجاد کنید. در لحظه پیک، سیستم به خودی خود لبه پرتگاهه و شما کافیه یه لگد بهش وارد کنید تا آورلود بشه بیفته.

ثالثا: در این طرح گفته نشده که هدف قطع شدن کل برق پایتخت یا کشوره. همون منطقه هم که قطع بشه بسیار خوب، روحیه بخش و موفقیت آمیزه. ضمن اینکه مگه وقتی شما تظاهرات می کنی کل تهران شلوغ میشه. همون که اعتراض رو نشون می دی کافیه که طرف مقابل بفهمه که ما هستیم و راحتش نمی ذاریم.

رابعا: این طرح یکبار به صورت بسیار جزئی ( با اطلاع رسانی تنها چهار ساعت قبل از زمان مقرر) اجرا شد و منجر به قطع برق تعدادی از مناطق و خیابانهای تهران شد. یعنی اجرایی بودن طرح، در عمل اثبات شد.برای اطلاع بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید
اداره برق واکنش نشان داد ...

ضمنا خوزستان 19 درصد مصرف برق کشور رو داره . فکر میکنید دلیل اصلی چیه؟ بله درست حدس زدید. کولر گازی به خصوص از نوع قدیمیش و 24 هزار. این یعنی با استفاده از همین وسایل معمول زندگی، میشه بار زیادی رو به شبکه تحمیل کرد.



2- البته یک اشکالی هست اینکه حکومت اگر ببینه مردم مصمم به این کار هستن ممکنه در اون روز خاص برق صنعتی رو قطع کنه و به مسکونی بده تا حال مردم گرفته بشه.

این از محاسن طرحه. اگر دولت اینکار رو بکنه یعنی با دست خودش دست به اعتصاب زده که این یکی از مهمترین هدفهای جنبش سبزه.



3- حتی در تئوری فکر کردین چند تا از خونه ها باید همکاری کنن؟

همه قوت جنبش مدنی در تعدادشه. یعنی اگر تعداد ما زیاد نیست اصلا بهتره حرفی نزنیم چون ادعامون از اول این بوده که تعداد مابیشتره و رای ما رای اکثریت بوده.
یک روش نافرمانی مدنی اینه که وقتی دولت گفت کم برق مصرف کن، زیاد مصرف کنی. وقتی گفت تو خونه بمون بیای بیرون و ... تا اونجا که بفهمه حکومت کردن بر جامعه ای که نمی خوادش اون قدر ها هم شیرین نیست.



4- چه فایده داره وقتی چنین طرحی اصلا دیگران رو درگیر نمی کنه؟

شما هر چقدر برق بیشتر استفاده کنید، دولت در پوشش برق رسانی به کشور ناتوان تر میشه، بخصوص وقتی که همینجوریش قطعی برق زیاده. وقتی برق رسانی خیلی به مشکل بربخوره و قطعی برق در تابستان خیلی بیشتر باشه، این به نارضایتی عمومی دامن میزنه، بخصوص برای قشر ضعیف از لحاظ مالی. این قشر ضعیف از نظر مالی همون کسایی هستند که اینترنت ندارند و تنها منبع خبریشون صداوسیماست. بنابراین تنها راه ایجاد نارضایتی در اونها افزایش فشار در مسایل روزمره زندگیه، نه فشار سیاسی.
واقعیت اینه که حکومت نمی تونه یه شبه نیروگاه بسازه و اگر مردم با این طرح همراهی کنن و اجراش کنن، اعتراضات به سرعت فراگیر میشه. حتی اون بازاری که امروز میگه به من چه، وقتی حکومت نتونه برقش رو تامین کنه، صداش در میاد.



5- با مصرف زیاد برف، برق یک منطقه ممکنه قطع بشه نه تمام مناطق.

ما وقت می ریم راهپیمایی حداکثر یک محله رو تحت تاثیر قرار می دیم ولی خبرش جهان رو می گیره. این کار هم همینطوره. اگر یک
منطقه هم با این روش مخالفتش رو نشون بده، خبرش در روحیه بقیه بسیار موثره.



6- این طرح به خودمون ضرر می زنه. هنوز متوجه نشدی که برق و وسایل ارتباطی برقی چه قدر برای جنبش مهمند؟ وقتی که برق قطع شود به همه خسارت می‌خورد از هر نظر، نظام مقدس هم هیچ بدش نمی‌آید از قطع برق کما این که پارسال در هر شبانه‌روز چند ساعت برق نداشتیم.

اولا: قرار نيست كه برق براي هميشه قطع بشه ، اتفاقا ايده بسيار خوبيه ! و يك حركت جمعي كاري در اعتراض به دروغگويي صدا وسيماست و نشان دهنده اين است كه مردم تا چه ميزان از اين دروغگويي آگاهند.
ثانیا: همه طرح های مبارزاتی هزینه ای دارند که باید اون رو پذیرفت. مساله اینه که در این طرح خاص هزینه ما بسیار کمه و هزینه ای که به طرف مقابل تحمیل میشه بسیار بالاست. مگر زمان انقلاب که اینترنت نبود و حتی انقلاب مشروطه که اصلا برق هم نبود، مردم در اطلاع رسانی درمودن؟ چند ساعت حتی چند روز قطع برق تاثیری در جنبش مردمی نداره ولی اقتدار حکومت رو در هم میشکنه. در چنین مواردی این حکومته که نمی تونه اوضاع رو عادی جلوه بده و همه می فهمن که کار از دستش در رفته.



7- راستی مصرف برق در زمان پیک شبکه هم مطمئن باشید قبل از اینکه نافرمانی مدنی باشد ضرر بی اندازه به سرمایه های این مملکت توی نیروگاه هاست

به نظر شما جون انسانها مهمتره یا سرمایه ای که از نفت حاصل شده و بخش اعظم اون فی الحال داره به جاهای دیگه دنیا بذل و بخشش میشه.
برادر من، آدما دارن به خاطر این هدف از جونشون می گذرن، شما نگران نیروگاهها هستید! اگر این جنبش به نتیجه برسه، هزاران برابر اون سرمایه ها از راه نجات مملکت از این دله دزدها احیا میشه.
یادتون باشه اینا 300 میلیارد دلار پول مملکت رو در این چار سال به هدر دادند. 300 میلیارد کم پولی نیست.. تازه اون گذشته. هر هزینه ی تحمیلی بر این حکومت ضررش به آینده ی ایران به مراتب کمتر از نفس وجود این حکومته.



8- برق شهرستانا و روستاها كه هدف اصلي اين شوها هستند كه قطع نميشه, مال ناحيه خودمون قطع ميشه !

شما یک ایده ای پیدا کن که در روستاها هم بشه جنبش رو برد. عزیز من کدوم طرحی رو تا حالا ارایه دادید که به روستا ها برسه؟ مگه وقتی تظاهرات می کنی یا الله اکبر می گی صدات تا روستاها میره!



9- خوب برق قطع میشه ولی بعدش رژیم توی بوق می کنه که همین کار رو بهونه می کنه که ما رو اخلال گر معرفی کنه.

این مساله خودش یک پوینت مثبت طرحه. به نفع رژیمه که اصلا صدای مساله رو هم در نیاره. چون همین که اعتراف کنه که مخالفانش تونستن چنین کار بزرگی رو انجام بدن در واقع اعتراف کرده که تعداد ما چقدر زیاده و چه جمعیت انبوهی از جامعه با حکومت مخالفن.



10- فکر نمی کنید خیلی راحت برق چند منطقه بالا شهر رو قطع میکنن تا دیگه هیچ فشاری رو شبکه نباشه؟

این حضرات کودتاچی مگه خودشون کجای شهر زندگی می کنن؟ مثلا کدومشون اهل عبدل آباد و شوش هستن؟
خونه نماینده های مجلس کجاس؟ خونه وزیرا کجاس؟ این آخوندهای حکومتی کجا زندگی می کنن به نظر شما؟ او سردار محصولی سردار تقلب و ارتشا کجاس به نظر شما؟
اینا خودشون گیرن اون بالاها. اتفاقا اینکه این دفعه محور مبارزات بالاشهره اثرش خیلی بیشتره.



11- ممکنه از کشورهای همسایه برق بخرن و جلوی بحران رو بگیرن.

اصلا کشوری در اطراف ما وجود نداره که بتونه به ما در این سطح برق بفروشه. اگر وجود داشت پارسال که دستشون هم از نظر مالی پر بود می خریدن و او فضاحت رو راه نمینداختن. الان که اصلا پولش رو هم ندارن.



12- شما فک کردی برنامه (اعترافات) رو یه بار پخش میکنن ! جومونگ لعنتی رو 3 بار تو 2 روز پخش میکنه اونوقت فک میکنی اینو یه بار اونم آخر شب پخش میکنه !

ببین چرا مساله رو به انحراف می بری.
این جور کارا دو هدف داره.
یکی اینکه با روشی قانونی و بی خطر، مردم بتونن مخالفتشون رو با کارهای رژیم نشون بدن.
دوم اینکه حکومت رو به درد سر بندازن و نذارن پروژه هاش رو مثل آب خوردن جلو ببره.
اینکه اساسا کسی اعتراف ها رو نبینه خیلی ربطی به این کارها نداره. چون همون کسانی که توی این طرح شرکت می کنن حتی ممکنه برای آگاه شدن از اخبار بعدا از اینترنت اون برنامه ها رو ببینن یا بخونن.
حرف شما مثل اینه که مردم بخوان تظاهرات کنن و توی یه خیابون جمع بشن بعد شما بگی نه این کار چه فایده ای داره چون دوساعت بعد از تظاهرات دوباره خیابون خالیه.
مبارزه مدنی یعنی همین که از هر طریقی به حکومت بگی که ما هستیم و تو رو قبولت نداریم.



13- با این کار به‌شون بهانه می‌دهید که هر وقت خواستند برق را قطع کنند برای هر مدتی که لازم بدانند، آن وقتی که بیش‌ترین نیاز را به برق برای خبرگیری/خبررسانی و بسیاری از امور مهم دیگر داریم .

حکومت اگر لازم بدونه همین الان هم این کارها رو می کنه. مگر SMS ها رو در حساس ترین موقع قطع نکرد؟ مطمئن باشید حکومت برای به دست آورد بهانه منتظر ما نمیشینه. مگر برای به خشونت کشیدن راهپیمایی ها و به دست آوردن بهانه برای سرکوب چه کار کرد؟ عده ای رو با لباس شخصی فرستاد و ادعا کرد اینها خودشون با هم درگیر شدن و بعد همه رو سرکوب کرد.



14- برق سازمان صدا و سیمای نظام مقدس و فرستنده‌های امواج حاوی ان را چطور می‌خواهید قطع کنید؟

برق سازمان صدا و سیما را لازم نیست قطع کنیم. قصد ما در این طرح اعلام مخالفت با حکومت کودتاچی است و نشان دادن مخالفت بخش وسیعی از جامعه



15- حالا نافرمانی مدنی جای خود، اما به فکر محیط زیست و گرمایش زمین هم بود!

اولا: هر یک روز ادامه ی وجود این دولت و این رژیم ضررش برای محیط زیست و برای آینده ی ایران و برای ایرانی ها 100 برابر بیشتر از اون یه ساعت اضافه ی برقه.
ثانیا: در وضعیت فعلی تمام نیروگاههای کشور با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند. با این کار به میزان مشخصی به محیط زیست صدمه می زنند، که در کوتاه مدت نه میشه اون رو زیاد کرد نه کم. چون اگر شما بیش از حد برق مصرف کنید نیروگاه اضفه ای وارد چرخه نمیشه که اونرو تامین کنه و موجب آلودگی بیشتر محیط زیست بشه. پس بهتره برای شرکت در مبارزه مدنی، خودمون تصمیم بگیریم این برق رو چطور مصرف کنیم. بگذاریم این برق صرف روشن شدن میلیونها تلویزیون بشه یا صرف روشن شدن اتوها و جاروها و ....


16- پول برق رو کی میده ؟

اولا: با چند دقیقه اتو روشن کردن کسی تا حالا ورشکست نشده!
ثانیا: پول اضافه تر که برات شارژ نمیشه که اگر لباسهات را ساعت هشت و نیم بندازی توی ماشین و همزمان یکسری بلوزهات را همون موقع اتو کنی ، ( این کارهایی است که در طول روز یا هفته می کردی اما حالا داری سر ساعت هشت و نیم انجام میدی )



17- با این کار برق روستاها و شهر های کوچک رو قطع می کنن و دودش به چشم هموطنان در شهرهای کوچک و روستاها میره.

اگر دولت چنین کاری رو بکنه، اهالی روستاها و شهرهای کوچک هم می فهمن که یک حکومتی که مردم قبولش ندارن چه مشکلاتی براشون به وجود می آره. اینکار اونها رو هم مجبور می کنه که به جنبش ضد کودتا بپوندن.
این بهترین هدیه برای ماست. چرا که هرچی در تهران تظاهرات کنیم، روستایی ها و شهرهای دور احساس نمی کنن و فکر می کنن هیچ خبری نیست. اگر دولت این کار رو بکنه آخرین پایگاههای خودش رو هم از دست میده.



18- ممکن است منجر به آسیب زدن اموال مردم بخصوص یخچال، فریزر و کولر شود. از آن بدتر ممکن است برای بیمارستانها وبیماران هم مشکل ایجاد کنید.

در سال گذشته، حکومت به خاطر بی لیاقتی های خودش، روزی دوبار، هربار دوساعت برق رو قطع می کرد و صدای هیچ کس در نمیومد و کسی هم ادعای خسارت نمی کرد. حالا که مردم برای دفاع از رای خودشون و حق حاکمیتشون می خوان اعتراض کنن، به کولرشون خسارت وارد میشه؟!
(درست مثل اینکه از نظر صدا و سیما وقتی حکومت راهپیمایی می کنه، هیچ مشکلی برای کسبه پیش نمی آد ولی وقتی مردم راهپیمایی می کنن کسبه دچار انواع مشکلات ارضی و سماوی می شن)
ضمنا در بیمارستانها و جاهایی که از بیماران نگهداری می کنن به طور کلی برق اضطراری وجود داره - همون برقی ازش پارسال در خاموشی های چند ساعته استفاده می کردن.

بنابرین این طرح به هیچ وجه خطری بیش از شرایط معمول جامعه ایجاد نمیکنه.



19- چرا ساعت 9 شب این برنامه رو اجرا کنیم. اون موقع که اثری نداره. بهتره در ساعات اداری که مصرف برق بیشتره این ایده رو اجرا کنیم

اولا: این طرح در روزهای خاص مثل هفته قبل و بعد 18 تیر ساعت 9 شب برگزار میشه و در شرایط دیگه هر ساعتی که صدا و سیما برنامه مخربی پخش کنه مثل سخنرانی سران کودتا یا اعتراف گیری و برنامه هایی مشابه هویت و چراغ و ... در حین پخش برنامه ، همه کارهای برقی پرمصرفمون رو انجام می دیم تا اعتراض خودمون رو به اون برنامه نشون داده باشیم. البته معمولا زمان پخش برنامه های مخرب با زمان پیک مصرف هماهنگی داره چون صدا و سیما هم می خواد این برنامه ها رو بیشترین افراد ببینن.

ثانیا: این طرح باید زمانی اجرا بشه که مصرف برق در پیک خودش قرار داره تا بیشترین اثر رو داشته باشه و ضمن اینکه اجرا کردنش راحت تر باشه، تعداد افراد بیشتری هم از اجرای اون تاثیر بپذیرین .

طبق منحنی وزارت نیرو زمان پیک مصرف تقریبا بین 20:30 تا 22:30 است:
http://www.tavanir.org.ir/info/stat85/sanatfhtml/Links/n23.jpg

این هم یک نمودار دیگه در سایت توانیر که ساعت پیک مصرف رو در پرمصرف ترین روز سال نشون میده و نمودار قبلی رو تایید می کنه: http://www.tavanir.org.ir/info/stat85/sanatfhtml/Links/n17.jpg

همچنین طبق جزوه آموزشی صدا و سیما، ساعت پیک مصرف در روزهای مختلف سال عبارت است از نيم ساعت قبل از اذان مغرب تا دو و نیم ساعت بعد از آن است که تقریبا با اون قبلی ها همخونی داره: http://www2.irib.ir/amouzesh/h/page_sh.asp?key=2&ov=99

ضمنا ساعت نه شب وقتیه که خورشید غروب کرده، هنوز کسی نخوابیده و تعداد افراد زیادی در شرایط مشارکت در جنبش قرار دارن. این زمان بهترین وقت برای الله اکبر گفتن هست.

به علاوه از ساعت نه تا موقع خواب اکثریت جامعه فاصله نسبتا زیادی وجود داره. در نتیجه اگر مسوولان نمی تونن به هوای اینکه دیگه وقت خوابه مردمه برق رو قطع نگه دارن و مجبورن برای جلوگیری از گسترش اعتراضات هرطور شده برای وصل برق تلاش کنن.



______________________

مقاله تکمیلی:
در مقاله زیر فهرستی از ویژگی های این طرح جمع آوری شده است که نشان می دهد چرا حکومت از مقابله با چنین طرحی عاجز است.

______________________

لطفا اگر شما هم سوال جدی ای درباره این طرح در ذهن دارید مطرح کنید تا نکته ای در ارزیابی طرح جا نیفتاده باشد. جنبش سبز مدیون روحیه انتقادی دوستانی است که منجر به تکامل طرح هایی از این دست می شوند.


منابع:
1-
http://balatarin.com/permlink/2009/7/4/1645273
2-
http://balatarin.com/permlink/2009/7/4/1646186
3-
http://balatarin.com/permlink/2009/7/4/1645832
4-
http://balatarin.com/permlink/2009/6/24/1633059
5-
http://balatarin.com/permlink/2009/6/24/1632970
6-
http://balatarin.com/permlink/2009/6/25/1634171
7-
http://balatarin.com/permlink/2009/6/27/1637361
8-
http://balatarin.com/permlink/2009/6/24/1631956
9-
https://balatarin.com/permlink/2009/6/23/1630942

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

PERFECT!
من اولش زیاد قبول نداشتم این طرح رو ولی بعد از خوندن این سوال و جواب ها قانع شدم

ناشناس گفت...

درمورد مورد شما 15 چون خود من در این زمینه تخصص دارم یک توضیحی می دهم که می تونی ازش استفاده کنی. در وضعیت فعلی تمام نیروگاههای کشور با تمام ظرفیت مشغول به کار هستند. با این کار به میزان مشخصی به محیط زیست صدمه می زنند، که در کوتاه مدت نه میشه اون رو زیاد کرد نه کم. چون اگر شما بیش از حد برق مصرف کنید نیروگاه اضفه ای وارد چرخه نمیشه که اونرو تامین کنه و موجب آلودگی بیشتر محیط زیست بشه. پس بهتره برای شرکت در مبارزه مدنی، خودمون تصمیم بگیریم این برق رو چطور مصرف کنیم. بگذاریم این برق صرف روشن شدن میلیونها تلویزیون بشه یا صرف روشن شدن اتوها و جاروها و ....

ناشناس گفت...

دستت درد نکنه پست خیلی مفیدی بود من برای عده زیادی ایمیلش کردم
این ایده فوق العادس باید حتما در سطح وسیع اجرائیش کرد

ناشناس گفت...

سلام
همه چي درست و خوبه ولي هنوز همه دوستان سر سهاعت اجرا متفق القول نيستن. من 8:30 شنيدم و 9 و 9:30 و 10
بايد براي يك ساعت مشخص قرار گذاشت.

ناشناس گفت...

سلام دوست عزيز
به نظر من اولا بايد به فكر روشي بود كه اين موضوع رو فراگير كنيم. شايد يه جاي خوب براي اطلاع دادن، به دروهمسايه هايي باشه كه ميدونيم مخالف رژيم واواكي ا.ن(ان)و دوستان هستند اما دسترسي به اينجور حركتها ندارن و اطلاع پيدا نميكنن.
شايد پرينت همين اطلاعيه با تمام سوالات و پاسخهاي مطرح شده عالي و كم هزينه باشه! براي محفوظ موندنشم ميشه از كاورهاي پلاستيكي سود برد.
شايد اطلاع رساني به كل افراد يك كوچه 10 هزارتومن هم نشه!
شايد براي بعضيها زياد باشه اما بقول معروف بايد هزينه تغييرات پرداخت بشه.
دقت كنيم اگه تو هركوچه يك نفر هم اين كار رو بكنه تمام شهر خبردار ميشن.
درثاني به نظرم بايد براي اين كار هم زمانهاي مشخصي تعيين بشه تا همه باهم اين كار رو بكنن.
زمان پخش اعترافات و ... چون خيلي كليه و تعدادش زياده ممكنه مثل گفتن ا.. اكبرها بتدريج موجب خستگي و فرسايشي شدن بشه.
مثلا يه همتي بكنيم اين اطلاع رساني رو براي مثلا راس ساعت 9 شب 18 تير انجام بديم. اين طوري هيچ كس اين روز رو فراموش نميكنه و چون همه اين كار رو كردن نتيجه ميده و به تكرارش براي روزهاي آتي اميدوار ميشن.
ممنون

ناشناس گفت...

نکته خیلی مهم اینه که همه راس ساعت وسایلشون رو بزنن به برق تا سریعتر و به پیک بالاتری برسیم
اینجوری شاید لازم بشه که فقط چند دقیقه وسایل به برق بمونه تا شبکه دون بشه.
بنابر این همه باید وقت شناس باشیم و راس ساعت اعلام شده وسایل رو روشن کنیم.
و از اون مهمتر وب لاگها و وبسایتهای مبلغ این حرکت هستند که باید موارد زیر را در نظر بگیرند:
1- باید یه ساعت مشخص از سوی تمام وب لاگها و وبسایتها مورد قبول قرار بگیره و فقط اون ساعت تبلیغ بشه
2- ساعت مشخص شده نباید زیاد دچار تغییر بشه و هر شب همون ساعت (مثلا 9) بمونه تا بشه روش زیاد تبلیغ کرد و اتحاد جنبش هم بالاتر بره.
3- یه عکس تبلیغاتی هم برای این موضوع حتما طراحی بشه

بیلمز گفت...

در پاسخ به دوستی که گفت:
"سلام
همه چي درست و خوبه ولي هنوز همه دوستان سر سهاعت اجرا متفق القول نيستن. من 8:30 شنيدم و 9 و 9:30 و 10
بايد براي يك ساعت مشخص قرار گذاشت."

چند جا درباره زمان بحث شد و در نهایت همه به این نتیجه رسیدند که در این دوهفته، راس ساعت نه شب همه لوازم برقی رو روشن کنیم.

دلایل متعددی داره که در متن به برخی از اونها اشاره شده. اگر ابهام ادامه داشت بفرمایید که مجموعه دلایل رو جمع آوری کنم و در پست جدیدی بیارم.

ناشناس گفت...

سلام
به نظرمن این طرح ایده ی خوبیه امانیازنیست درکوتاه مدت بتوانیم به نتیجه برسانیم چون توان اطلاع رسانی ماکم است!
پیشنهادمیکنم ازهمین الان دراطلاع رسانی هایمان به همه گوشزدکنیم که این طرح برای همه گیرشدن حداقل یکماه زمان میبردونیازبه مداومت مادارد.این باعث میشودپس ازچندروزمردم دلسردنشوندوخودرابرای زمان طولانی آماده کنندتاهمه ی مافرصت اطلاع رسانی بیشترراداشته باشیم
نکته ی بعدی اینکه پس ازاطلاع رسانی شفاهی میتوانیم راس ساعت 9 ازطریق تماس تلفنی(تک زنگ)ویاپیامک های خالی(بدون متن)به افرادیادآوری کنیم این حاشیه امنیتی راهم که نیازدارندبه افرادمیدهدیعنی هم اطلاع رسانی میکنیم وهم اینکه هیچ متنی درپیامک نیست وشنودتلفنی و...هم خنثی میشود
پیروزباشیم

ناشناس گفت...

اي آزادي
من به خاطر تو چه زندان ها کشيده ام و چه زندان ها خواهم کشيد، چه شکنجه ها تحمل کرده ام و چه شکنجه هايي تحمل خواهم کرد، ولي هرگز تو را به استبداد نخواهم فروخت . (دکتر شريعتي)
براي رسيدن به آزادي، اين ساده ترين و کم هزينه ترين راه مبارزه است .
از ياد نبريم که در طول تازيخ کشورمان هموطنان زيادي سخت ترين دردها و رنج ها را تحمل کرده اند .
هر يک از ما بايد خاري باشد در چشم ديکتاتور .

رستم فرخزاد گفت...

با درود طرح بسیار مناسبی هست و حتما هم میتونه موفق بشه اگر برای شب اول فقط بشه برق یک منطقه رو هم قطع کرد اخبارش همه جا می پیچه و از شب بعد با قدرت بیشتری این کار انجام میشه.

فقط یاد آوری کنید که این کار نباید دقیقا سر ساعت انجام بشه بلکه باید از چند دقیقه مانده به آن، مردم وسایل رو روشن کنند تا تقریبا با نزدیک شدن به اون ساعت مشخص کار به نتیجه برسه.

هر زمانی رو که مد نظر دارید حداقل از 10 تا 15 دقیقه قبل از اون باید وسایل به برق زده بشه .

مطلب بعدی اینکه ممکن هست چند دقیقه ای طول بکشه و سر ساعت برقها قطع نشه. حتما یاد آوری کنید که تا رسیدن به نتیجه مطلوب و خاموشی، وسایل ها رو روشن بزارند و نا امید نباشند.

در هر صورت من فکر میکنم پس از اولین شب خاموشی، تجربه های خوبی از نظر زمان بندی بدست می آورید.

ناشناس گفت...

این طرح رو خیلی خیلی باید جدی گرفت.
اگه بتونیم با این کار یه خاموشی سراسری راه بندازیم، این می‌شه شروع آخرین ضربهٔ مهلک یعنی‌ اعتصاب عمومی. چون اگه این کار رو شب ساعت ۹ انجام بدیم باعث تعطیلی شیفت شب کارخونه‌ها می‌شه (و این هدف اعتصاب عمومی است). این کار رودر صورت موفقیت مرحله اول می‌شه در روز هم انجام داد، و باعث تعطیلی ادارت و کارخانجات ‌شد. بدون اینکه جان و مال و امنیت شغلی کسی‌ به خطر بیفته.

ناشناس گفت...

به یک نکته اشاره نشده بود و این که به هیچ وجه نمی تونن بفهمن کی به برق زده و کی نزده چون کنتر که زمان مصرف رو نمی ندازه
اگه قبول داشته باشین که این ها شیطان رو هم درس می دن [خودکارهای پاک شونده در انتخابات) باید ببینیم پاتکشون چیه مثلا ساعت رو اشتباه اعلام کنن یا اگه یادتون باشه پارسال صحبتش بود که برای سهمیه بندی برق کنتر های دیجیتالی در اداره برق باشه(که حتی کنترها رو هم نشون دادن)
که اگه اجراش رو جلو بندازن وقت ما رو برای اجرای طرح تنگ می کنه البته عرضش رو ندارن ولی چون طرح امنیتی میشه یه ذره جدی تر پیگیرش میشن
ما هم اطلاع رسانیمون رو شروع می کنیم
قبلا با بچه ها بحثش رو زیاد می کردیم خوشحالم که اینجا راه افتاده این طرح به نظر می رسه بی نظیر باشه

ناشناس گفت...

اگه بچه هایی که واردن بشینن یک کلیپ درست کنن کوتاه که مثلا همین رو نشون بده که اتوها و لوازم پرمصرف راس ساعت مثلا 9 شب که توافق شده به برق وصل می شه و این قطع برق امیدی به مردم میده و اتحادشون رو نشون میده یا ضعف حکومت و وحشتشون از مردم رو یه چیزی تو مایه های کارهای بوزتوی ایتالیایی و برای بلوتوث امادش کرد بهترین وسیله ما برای تبلیغ این حرکت میشه دقت کنین بلوتوث یک شبه پخش نمی شه ولی در عرض حداکثر یک ماه پیشرفت فوق العاده ای می کنه

ناشناس گفت...

باسلام ودرود فراوان
من ضمن تایید طرح خاموشی سبز پیشنهادی دارم برای انتقال اخبار مهم که از طریق بلوتوت انرا منتشر کنیم زیرا بسیاری از سایت ها وحتی افراد دسترسی به انترنت ندارند و بلوتوت هم قابل کنترل وپیگیری نیست.
امیر-هلند

ناشناس گفت...

نکته 1- مصرف هر منزل را نباید 800 وات گرفت و در محاسبه باید 5000 وات گرفت این طبق قوانین ساختمان است
نکته 2- چون سیستم برق ایران شبکه سراسری است حتی اگر یکنفر در یک روستا یک اتو روشن کند کل شبکه این مصرف را میبیند
نکته 3- اگر در شبکه از حدی بیش از مصرف شبکه بار تزریق شود شبکه دچار اختلال میشود از طرفی مدتی طول میکشد تا ژنراتورها در مدار آمده و توان بالا برود یعنی اگر تنها چند در صد از مشترکین سر ساعتی اینکار را بکنند کل شبکه تریپ میخورد و پیوستن به شبکه کشورهای دیگر و خرید ژنراتورهای بیشتر هم کمک چندانی نمیکند و دیسپاچینگ آن بسیار پیچیده است در ضمن قرای است هر شب ساعت بیست و سی اینکار اجرا بشه نه چند روز و باید سریعتر شروع بشه ( که شده ) از طرفی ماشین لباسشویی نباید روشن بشه چون این برق قراره قطع بشه و در ضمن باید در صورت قطع نشدن هر بار که عقربه دقیقه شمار روی اعداد 3 - 6 - 9 رفت بمدت یکدقیقه مصرف خونه را کم کنید . با بار نوسانی حتی ناسا هم نمیتونه این سیستم را دیسپاچینگ کنه . یکبار امتحان کنید.
نکته 4- بیمارستانها برق اضطراری دارند و ژنراتور جدا و با اینکار برقشان قطع نمیشود
نکته 5- زیانی که ادامه این دولت به اقتصاد میزند قابل مقایسه با زیان اندک قطع برق نیست
نکته 6- وسایل اطلاع رسانی بعلت کم مصرفی و الکترونیکی بودن با خرید یو پی اس های کوچک خانگی با قیمت زیر یکصد هزار تومان قابل تغذیه هستند و لپ تاپ ها و موبایل هم خود باطری دارند
نکته 7- صدا و سیما بسیار برق مصرف میکند و اتفاقا قسمت عمده آن را از شبکه میگیرد و در صورت قطع شبکه ژنراتورهای آن تنها چند ساعت میتوانند مصرف کل سیستمها را تغذیه نمایند و بعد آن مجبور به کم کردن مصرف هستند
نکته 8- سیستمهای پارازیت که بسیار پر مصرف هستند از کار میافتند
نکته 9- 2 ساعت مصرف 5000 وات برق در شب مبلغ زیادی نمیشه چه برسه به اینکه تنها در چند دقیقه قراره برق قطع بشه و قرار نیست کل اون 2 ساعت مصرف بشه و بعد قطع فقط چند ساعت طول میکشه که ژنراتور در شبکه بیارن و دوباره امتحان کنند که وصل بشه ( نکته اینه و سوال کننده متوجه قضیه نشده )
نکته 10- با مصرف زیاد کلیدها رو خود سیستم مرکزی فرمان قطع میده و اینجوری نه وسایل برقی آسیب میبینه نه غذاهای یخچال با 2 ساعت بی برقی خراب میشن
نکته 11- اینکار برق هر منطقه برقی را که زیر مجموعه فوق توزیع خودشه هم قطع میکنه و اینها با بی برق کردن چند روستا ( بقول دوست از همه جا بی خبرمان ) نمیتوانند مشکل را حل کنند . ولی روستایی با مصرف برق میتواند به کل طرح کمک کند.
نکته 12- اگر برق صنعتی رو قطع کنند معنی اش اینه که تا یکهفته یک کارخانه مثل فولاد باید تعطیل اعلام بشه . میتونید در این رابطه تحقیق کنید . برق صنعتی قطع شدن یعنی یک کارخانه به حالت آورهال در میاد و روزها طول میکشه که دوباره کارشو شروع کنه و این خودش مثل اعتصاب در اون کارخانه میمونه .

بجای ایرادات بنی اسرائیلی به فردای سبز فکر کنید که در آن سنگسار و اعدام و اعتراف گیری یک کابوس از گذشته هست و بس

ناشناس گفت...

نکته 1- مصرف هر منزل را نباید 800 وات گرفت و در محاسبه باید 5000 وات گرفت این طبق قوانین ساختمان است
نکته 2- چون سیستم برق ایران شبکه سراسری است حتی اگر یکنفر در یک روستا یک اتو روشن کند کل شبکه این مصرف را میبیند
نکته 3- اگر در شبکه از حدی بیش از مصرف شبکه بار تزریق شود شبکه دچار اختلال میشود از طرفی مدتی طول میکشد تا ژنراتورها در مدار آمده و توان بالا برود یعنی اگر تنها چند در صد از مشترکین سر ساعتی اینکار را بکنند کل شبکه تریپ میخورد و پیوستن به شبکه کشورهای دیگر و خرید ژنراتورهای بیشتر هم کمک چندانی نمیکند و دیسپاچینگ آن بسیار پیچیده است در ضمن قرای است هر شب ساعت بیست و سی اینکار اجرا بشه نه چند روز و باید سریعتر شروع بشه ( که شده ) از طرفی ماشین لباسشویی نباید روشن بشه چون این برق قراره قطع بشه و در ضمن باید در صورت قطع نشدن هر بار که عقربه دقیقه شمار روی اعداد 3 - 6 - 9 رفت بمدت یکدقیقه مصرف خونه را کم کنید . با بار نوسانی حتی ناسا هم نمیتونه این سیستم را دیسپاچینگ کنه . یکبار امتحان کنید.
نکته 4- بیمارستانها برق اضطراری دارند و ژنراتور جدا و با اینکار برقشان قطع نمیشود
نکته 5- زیانی که ادامه این دولت به اقتصاد میزند قابل مقایسه با زیان اندک قطع برق نیست
نکته 6- وسایل اطلاع رسانی بعلت کم مصرفی و الکترونیکی بودن با خرید یو پی اس های کوچک خانگی با قیمت زیر یکصد هزار تومان قابل تغذیه هستند و لپ تاپ ها و موبایل هم خود باطری دارند
نکته 7- صدا و سیما بسیار برق مصرف میکند و اتفاقا قسمت عمده آن را از شبکه میگیرد و در صورت قطع شبکه ژنراتورهای آن تنها چند ساعت میتوانند مصرف کل سیستمها را تغذیه نمایند و بعد آن مجبور به کم کردن مصرف هستند
نکته 8- سیستمهای پارازیت که بسیار پر مصرف هستند از کار میافتند
نکته 9- 2 ساعت مصرف 5000 وات برق در شب مبلغ زیادی نمیشه چه برسه به اینکه تنها در چند دقیقه قراره برق قطع بشه و قرار نیست کل اون 2 ساعت مصرف بشه و بعد قطع فقط چند ساعت طول میکشه که ژنراتور در شبکه بیارن و دوباره امتحان کنند که وصل بشه ( نکته اینه و سوال کننده متوجه قضیه نشده )
نکته 10- با مصرف زیاد کلیدها رو خود سیستم مرکزی فرمان قطع میده و اینجوری نه وسایل برقی آسیب میبینه نه غذاهای یخچال با 2 ساعت بی برقی خراب میشن
نکته 11- اینکار برق هر منطقه برقی را که زیر مجموعه فوق توزیع خودشه هم قطع میکنه و اینها با بی برق کردن چند روستا ( بقول دوست از همه جا بی خبرمان ) نمیتوانند مشکل را حل کنند . ولی روستایی با مصرف برق میتواند به کل طرح کمک کند.
نکته 12- اگر برق صنعتی رو قطع کنند معنی اش اینه که تا یکهفته یک کارخانه مثل فولاد باید تعطیل اعلام بشه . میتونید در این رابطه تحقیق کنید . برق صنعتی قطع شدن یعنی یک کارخانه به حالت آورهال در میاد و روزها طول میکشه که دوباره کارشو شروع کنه و این خودش مثل اعتصاب در اون کارخانه میمونه .


اگر برق نرفت نشون میده کمبود برق تابستان پارسال یک دروغ و آزار اذیت بوده و اگه رفت هم که نشون میده مخالفان جمعیتشان خیلی بیشتر از خس و خاشاک هست. ( اگر بقول دوستمان با رله های آورکارنت بره که نور علی نوره)
بجای ایرادات بنی اسرائیلی به فردای سبز فکر کنید که در آن سنگسار و اعدام و اعتراف گیری یک کابوس از گذشته هست و بس

یکی از پرسنل دیسپاچینگ مرکزی ایران - ونک

ناشناس گفت...

به جای استفاده از اخبار ساعت نه یا چیزی مشابه، بهترین کار اینه که از همه بخوایم از چند روز قبل ساعت‌ها شون رو (ساعت مبایل، کامپیوتر، مچی، …) با یه جایی مثل اینجا:

http://www.timeanddate.com/worldclock/city.html?n=246

همزمان کنند

ناشناس گفت...

در جواب سئوال 7 این مطلب را هم اضافه کنید که از نظر فنی این حرکت آسیبی به شبکه نیروگاهی کشور وارد نمیکنه و فقط مثل سایر خاموشیهای عادی است.

ناشناس گفت...

همه اینها خوب !اما مشارکت زیاد می خواهد و اونهم تنها با خبر رسانی وسیع ممکنه خیلیها تهرانی نیستند* به اینترنت دسترسی ندارند* اینرنت و خبرهای اینترنتی را جدی نمی گیرند
برای بیشتر مردم غیر دانشگاهی آنچه که روی کاغذ بخونندو نیز عواطفشونو تحریک کنه بیشتر فایده داره نوشته ای درباره میزان کشتگان دربدری خانواده های مظلوم و زندان و شکنجه و این که باید به هر روشی حتا کندو دیر نتیجه برای مبارزه دست زد *از شبکه های ماهواره ای هم باید کمک گرفت *می شه تو مسنجر و چت سبز هم (asia room ) این کار رو کرد و از همه هم خواست به خانوادهاشون تو تهرانو شهرستان خبر بدهند*از مردم خواست تا در وسایل نقلیه عمومی و یا اماکن عمومی درباره طرح حرف بزنند و دیگران رو هم تهییج کنند* برای توضیح لازم نیست فنی حرف زد بلکه راحت عوامانه و ساده باید حرف زد و توجیه کرد دیگران رو
اون دفعه هم شکست نخوردیم کلی شهرها گرفتاری پیدا کردند حتا نیروگاههای جنوب کشور