خاموشی سبز: طرحی که حکومت را زمین گیر می کند.

جمع بندی طرح: " هرگاه برنامه مخربی از صدا و سیما پخش شد، اعتراض خود را با روشن کردن لوازم برقی پرمصرف نشان دهید. همچنین در روزهایی که از سوی رهبران جنبش سبز تعیین می شود (از جمله هفته جاری) راس ساعت 21 با روشن کردن وسایل برقی پرمصرف همبستگی خود را با جنبش اعلام کنید."

این طرح از یک ایده اولیه در سایت بالاترین شروع شده و پس از بحث های بسیار فراوان، به صورت فعلی تکامل یافته است.




چرا این طرح حکومت را زمین گیر می کند؟


1. مشارکت در این کار غیر قانونی نیست. یعنی نمی توان کسی را به خاطر روشن کردن لوازم برقی اش مجازات کرد. در نتیجه حکومت عملا نمی تواند با روش های خشونت آمیز با مردم جلوی آن را بگیرد.


2. همکاری با این طرح برای همه میسر است. به قول رئیس جمهور موسوی، "حتی کودکان خردسال و زنان باردار بتوانند در آن شرکت کنند."


3. این طرح مهمترین ابزار حکومت یعنی صدا و سیما را هدف گرفته است. با این کار عملا سوئیچ کشور و صدا و سیما دست مردم می افتد. این یک نوع رای گیری غیرمستقیم است: هرگاه برنامه ای خائنانه در صداوسیما پخش شد که با آن مخالف بودید، مشغول کارهای برقی پر مصرفتان شوید. اگر تعداد زیادی با شما هم رای باشند، برق قطع خواهد شد و عملا صدای مخالفت مردم شنیده می شود.


4. اگر این طرح منجر به خاموشی های محلی شود، اتحاد را در جنبش سبز تقویت می کند و اگر منجر به خاموشی های شهری یا سراسری شود، به همه افراد نشان می دهد که وجود یک حکومت نامشروع که مردم قبولش ندارند چقدر دردسر ساز و ناگوار است و اعتراض مردم به ظاهر ساکت را هم بر می انگیزد.


5. این طرح می تواند به همه اثبات کند که دولت نهم علیرغم درآمد نجومی نفتی، تا چه اندازه به زیرساختهای کشور بی توجهی کرده و کشور را رو به ویرانی برده است.


6. این طرح به سایر طرحهای مبارزاتی و نافرمانی مدنی نیز کمک می کند. وقتی برق قطع می شود، دیگر اینترنت و تلوزیون و کولری هم وجود ندارد و در نتیجه ملت برای هواخوری هم که شده، مستعد بیرون اومدن یا الله اکبر گفتن روی پشت بام هستن. همچنین خیابانهای تاریک مستعد شعار نویسی و تجمع و اعلام مخالفت هستند.


7. دولت کاملا در برابر این نافرمانی بی سلاح است. دولت نمی تواند با پول نفت به مقابله با این طرح بیاید. ساخت نیروگاه در زمان کوتاه امکانپذیر نیست. هیچ کشوری هم در اطراف ما وجود ندارد که در چنین سطحی بتوان از آن برق وارد کرد. اگر چنین امکانی وجود داشت، سال گذشته که جیب دولت سرشار از دلارهای نفت 150 دلاری بود، حتما برق می خرید تا جلوی آن فضاحت را بگیرد.


8. این طرح فرسایشی نیست. یعنی اگر افراد لباسهایشان را ساعت 9 شب با ماشین لباسشویی بشویند و همزمان بقیه لباسها را اتو بزنند و همزمان برای پخت و پز از پلوپز استفاده کنند و کولر را روشن نگهدارند، حتی اگر در آن شب طرح به ثمر نرسد، اتفاقی نیفتاده است زیرا مردم کارهای طبیعی شان را انجام داده اند و صرفا زمان بندی یا روش آن را عوض کرده اند. بنابراین این طرح می تواند به صورت درازمدت بدون آنکه خستگی در افراد ایجاد کند ادامه داشته باشد.


9. وقتی به نتیجه می رسد، نتیجه آن بسیار سریع و واضح بروز می کند. این امر در انگیزه دهی و ایجاد حس پیروزی در شرکت کنندگان بسیار تاثیر گذار است. همچنین این ویژگی باعت مشارکت توجه بسیاری از افرادی می شود که در گام اول طرح را اجرایی نمی دانسته اند.


10. کتمان این حرکت سخت است و همه (حتی جمله طرفداران حکومت که فقط به صدا و سیما نگاه می کنند) به سرعت از آن آگاه می شوند.


11. مشارکت کنندگان در طرح در تعداد اعضای خانواده شان ضرب می شوند. به قول اوس پیمان: اگر در یک خانواده 5 نفره فقط یک نفر حاضر به پیوستن به نافرمانی باشد همان شخص می تواند کلیه وسایل برقی آن خانواده 5 نفره را روشن کند و به اندازه یک خانواده کامل در این نافرمانی مشارکت داشته باشد.

* * *

جمع بندی پرسش ها و پاسخ به کلیه سوالاتی را که در باره این ایده مطرح شده است می توانید در اینجا بخوانید. لطفا اگر همچنان ابهامی باقی است مطرح کنید تا به بحث گذاشته شود. زیرا ممکن است این ابهام در ذهن دیگران نیز وجود داشته باشد.



۱۱ نظر:

Unknown گفت...

بیلمز جان
این طرح توپ است
ولی بنویس که اگر همه با هم ساعت 9 شروع کنند برق قطع می شود و لازم نیست که به نیم ساعت فکر کنند.

در ضمن لطفا تکیه کن که همه ساعت 9 شب این کار را بکنند

کمی با شک نوشته ای ساعت 9 تا 9 و نیم را عزیز جان

خیلی توپی

دوستت یک ایرانی

محمد گفت...

سلام
جواب داد. جواب داد...
ایول به این طرح.
عموی من مدیر یکی از واحدهای کارخونه فولاد یزده. دیشب می گفت بهشون از طرف وزارت نیرو اعلام کردن که به دلیل شرایط خاص آب و هوایی باید واحد های پر مصرفشون رو تعدیل کنن و دیشب هم برق یکی دو تا از واحد هاشون قطع بوده.

عموم می گفت ظاهرا به همه واحدهای صنعتی بزرگ همچین اخطاری دادن.

زنده باد. خیلی امیدوار کننده اس این طرح. گفتم به شما هم خبر بدم خوشحال بشید.

Amir گفت...

اخبار 8:30 را هدف بگیریم بهتر نیست؟

بیلمز گفت...

در جواب امیر که گفت:
اخبار 8:30 را هدف بگیریم بهتر نیست؟

امیرجان، اول که این طرح مطرح شد، ساعت 20:30 مورد توجه بیشتر دوستان از جمله خود من بود ولی بعدا دلایلی ارایه شد که نظر اکثریت رو به ساعت 21 جلب کرد.
دلایل تا اونجایی که یادمه این ها بودند که:
1- ساعت 8:30 هنوز خورشید در خیلی از جاهای ایران غروب نکرده.
2- پیک مصرف براساس منحنی های وزارت نیرو بین ساعت 9 و 10 هست.
3- هنوز خیلی از افراد که سرکار هستن ساعت 8:30 به خونه هاشون نرسیدن.

البته اگر خیلی زمان کار خیلی به شب نزدیک باشه (مثلا ساعت 10 یا 11) عملا دامنه تاثیر پروژه کم میشه. یعنی به وقت خواب مردم نزدیکه و حتی اگر برق قطع بشه، اثر زیادی نداره.

قبول دارم که خفه کردن 20:30 هدف بزرگیه ولی در مجموع با توجه به دلایل بالا و تبلیغات زیادی که تا حالا روی ساعت 9 شده، من هم -علیرغم نظر اولیه خودم- به این نتیجه رسیدم که باید از این ساعت حمایت کرد.

اگر فرصتی بود دلایل انتخاب ساعت 9 رو مفصلا در یک پست جمع آوری می کنم.

ناشناس گفت...

به خدا قسم اگر تمام سبز ها این کار رو انجام بدن حکومت ساقط می شه ولی فقط باید اطلاع رسانی بشه،مثلا در چت روم ها تا مردم بدونن

ناشناس گفت...

به خدا قسم اگر تمام سبز ها این کار رو انجام بدن حکومت ساقط می شه ولی فقط باید اطلاع رسانی بشه،مثلا در چت روم ها تا مردم بدونن

ناشناس گفت...

durood bar hameye shoma azizane delavar.pirooz bashid.. from tokyo /japan adel,

ناشناس گفت...

سلام
خيلي خوبه ولي همه نمي دانند بايد اطلاع رساني بيشتر بشه

ناشناس گفت...

درود
بهتره اصلا برای جلب همکاری هر چه بیشتر از مردم خواسته بشه که تمام کارهای برقی پر مصرفشون رو برای شبها و بخصوص پس از ساعت 9 شب بگذارند

MarLa گفت...

این طرح عالیه...منم بین کسایی ک می شناختم پخش کردم و با استقبال مواجه شد....حتی برای آدم های کم جرأت تر هم که مثل ما فکر می کنن جواب می ده...خاموشی ها شروع شده...هر چند دارن مقاومت می کنن

ناشناس گفت...

حسين
خاموشي سبز ايده‌ي خيلي خوبيه. به نظر من اگر روشن كردن لامپ‌هاي اضافي در طول روز رو به اين ايده اضافه كنيد مؤثرتر بشه. در اين صورت با تعطيلي صنايع هم نمي‌توانند برق مورد نياز رو تأمين كنند.